Carnavalszaterdag krijgt een andere start

Met ingang van 2026 ziet de start van de carnavalszaterdag in Kaaiendonk er iets anders
uit. Dat hebben gemeente, OCS “De Smulnarren” en de Catharinaparochie in goed
onderling overleg besloten. De sleuteloverdracht verhuist van het stadhuis naar de grote
zaal van De Bussel en vormt de start van carnavalszaterdag. En vervolgens is er om
11.00 uur én om 12.30 uur een carnavalsviering in de Basiliek.

In de afgelopen jaren is de belangstelling voor zowel de carnavalsviering in de basiliek als de
sleuteloverdracht in het stadhuis enorm toegenomen. Steeds meer Kaaiendonkers willen daar bij
zijn. Carnaval leeft echt in Kaaiendonk! En dat is natuurlijk hartstikke mooi. Maar het heeft ook een
ander gevolg: het werd in zowel de kerk als het stadhuis té druk. Vandaar dat gemeente, OCS en
parochie na carnaval met elkaar in overleg zijn gegaan over de toekomst.

“Het is prachtig dat steeds meer mensen de carnavalsviering en sleuteloverdracht willen bijwonen.
We vinden de tradities van de Kaaiendonkse carnaval erg waardevol. En we vinden het belangrijk
dat zoveel mogelijk Kaaiendonkers daar deelgenoot van kunnen zijn. Tegelijkertijd willen we ook
dat dit op een veilige manier voor iedereen kan plaatsvinden. We zijn daarom dus op zoek gegaan
naar een manier om die tradities passend te maken in de huidige omstandigheden”, zo verklaren
de drie betrokken organisaties de gezamenlijke keuze.

Sleuteloverdracht
In 1958 was toenmalig burgemeester Van Oers de eerste die de sleutel van de stad officieel
overhandigde aan Prins Mienus. Dat gebeurde ten overstaan van genodigden tijdens een
bijeenkomst in het stadhuis. De sleuteloverdracht is daarmee lang een besloten bijeenkomst voor
een beperkt publiek geweest. Dat veranderde eind jaren tachtig. Oogluikend werd toegestaan dat
ook niet-genodigden op de tribune van de raadzaal plaatsnamen. Van lieverlee werd het steeds
drukker en werd de bijeenkomst beschouwd als ‘passief openbaar’: eigenlijk alleen voor
genodigden, maar bij de deur werd niemand weggestuurd.
Inmiddels willen zoveel carnavalsvierders de sleuteloverdracht bijwonen dat de publiekshal van het
stadhuis op de carnavalszaterdag uitpuilt. “Hoe mooi is het dat steeds meer mensen deze
ceremonie bij willen wonen, dat moeten we koesteren. En het moet natuurlijk ook veilig blijven.
Terug naar een besloten bijeenkomst kunnen én willen we niet. Daarom kiezen we voor een andere
locatie, waar voldoende ruimte is voor het woordspel tussen burgemeester en prins én voor meer
aanwezigen”, aldus burgemeester Van Grootheest.

Carnavalsviering
Ook de belangstelling voor de carnavalsviering in onze basiliek wordt nog immer groter en stelt
pastoor en carnavalsstichting voor een bijzondere uitdaging. Want ook hier geldt: fijn dat zoveel
mensen erbij willen zijn, maar bij te grote drukte komt de veiligheid in het geding. Daarom zullen
er met ingang van carnaval 2026 twee carnavalsvieringen zijn: één om 11.00 uur en nog één om
12.30 uur.

De carnavalsvieringen zijn identiek, de Grootste Kaai zal in de eerste viering bekend worden
gemaakt.
“Iedereen is welkom, het is heel goed om te zien dat deze uitnodiging ter harte wordt genomen
door de Kaaiendonkers. Wij willen een gastvrije parochie zijn, die graag ziet dat de Basiliek in het
hart van iedere Oosterhouter zit”, aldus pastoor Jochem van Velthoven. Simone Dirven, voorzitter
van OCS “De Smulnarren” vult aan: “De sleuteloverdracht en de carnavalsviering hebben een grote
protocollaire waarde, ze horen bij de Kaaiendonkse tradities waar we met elkaar zo trots op zijn.
Daarnaast kenmerken ze al jarenlang voor menig carnavalsvierder de start van de Kaaiendonkse
carnaval. Met de nieuwe opzet blijft dit behouden en daar zijn we als carnavalsstichting erg blij
mee”.

Programma
Het programma voor de eerste helft van carnavalszaterdag ziet er als volgt uit:
• 09.30 uur inloop in De Bussel
• 09.45 uur start sleuteloverdracht in de grote zaal van De Bussel, einde 10.15 uur
• 11.00 uur eerste carnavalsviering in de Basiliek
• 12.30 uur tweede carnavalsviering in de Basiliek

Toegang
De sleuteloverdracht is vrij toegankelijk; iedereen is welkom om binnen te lopen en deze bij te wonen.
Voor de beide carnavalsvieringen in de basiliek gaan we met toegangskaarten werken. Per viering
is vanwege de veiligheid een maximum aantal kaarten beschikbaar. Bezoekers kunnen gratis
toegangskaarten ophalen op de open dag Mienushal op 18 januari 2026. Iedere bezoeker heeft een
toegangskaart nodig, ook kinderen. Je kunt maximaal twee kaarten per persoon. meenemen.
Iedere kaart geeft recht op een pinneke. Als de deuren gesloten zijn, zijn de deuren gesloten en
kun je niet meer binnen. Het wordt ‘Oe Langer ‘Oe Zotter.